9 gluténmentes gabona, ami nem hiányozhat a konyhádból

1) Egy nélkülözhetetlen gluténmentes gabona, a köles

10-elony-koles
A köles (fűféle) a világ 8 legjelentősebb gabonája közé tartozik. Magas rosttartalma miatt segít az emésztőrendszeri problémák rendezésében. Gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Jótékonyan hat a kötőszövet állapotára, rugalmassá és simává varázsolja a bőrt, csökkenti a hajhullást, javítja a körmök rugalmasságát, erősíti az idegrendszert, jót tesz a szemeknek, és a fogak egészségéhez is hozzájárul. A köles az egyik legerősebb lúgosító hatású gabona, amely főzve is megőrzi lúgos kémhatását. Serkenti az anyagcserét, és melegítő hatású.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a kölesről!

2) Top 10 érv, amiért érdemes hajdinát fogyasztanod

hajdinafélék

A hajdinának (keserűfűféle) fontos szerepe van az egészséges és betegségmegelőző táplálkozásban. Könnyen beilleszthető bármilyen étrendbe, emellett a gluténérzékenyek és a cukorbetegek is fogyaszthatják.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a hajdináról!

3) A legjobb növényi fehérjeforrás, a quinoa

szines-quinoa

A quinoa növénytani szempontból nem valódi gabona, de ahhoz hasonló módon használható. Magja kicsi, elefántcsont-színű. Beltartalmi összetétele alapján az egészségvédő, diétás ételek kiváló alapanyaga. Nem tartalmaz glutént, így a gluténérzékenyek, coeliákiások étrendjébe is jól beépíthető. Könnyen emészthető. Alacsony kalória tartalma és magas élelmi rost tartalma miatt (7g/100g) a fogyókúrás étrendbe is jól beilleszthető. Lúgosító és melegítő hatású, az egész testet erősíti.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a quinoáról!

4) Az egyik legjobb energiaforrás, a barna rizs

barna-rizs-03

A barna rizs (perjeféle) az emberiség egyik legfontosabb tápláléka. A rizsnek rendkívül magas a rost tartalma (3,4 g/100 g), ami miatt gyorsan teltségérzetet okoz és felgyorsítja a bélperisztaltikát. Gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Rengeteg B-vitamint tartalmaz, ezért jótékony hatást gyakorol az idegrendszerre, kiegyensúlyozza az egész testet. Nélkülözhetetlen az emésztőszervi betegségek étrendjében. A barna rizsben levő keményítő az emésztés során lassan szívódik fel, így egyenletesen juttat glükózt a vérbe, segít a vércukorszint egyensúlyban tartásában.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a barna rizsről!

5) Olcsó tápláló és finom
Egy könnyen beszerezhető gluténmentes gabona, a kukorica!

kukorica-2

A kukoricának (pázsitfűféle) fontos szerepe van a táplálkozásban és takarmánynövényként is. A búza és a rizs után a kukoricát termesztik a legnagyobb mennyiségben a világon. Egy olcsó és ízletes alapanyag, ami könnyen beépíthető a hétköznapi táplálkozásba. Magas energiatartalmú, tápláló ételek készíthetők belőle.
A kukorica gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a kukoricáról!

6) Az egyik legértékesebb gabona, a zab

Small burlap sack with oat on a dark wooden background

A zab (Avena sativa) hasznos fehérje-, B-vitamin-, ásványianyag-, rost- és szénhidrátforrás. Könnyen emészthető. Gyors energiát ad, ezért sportolóknak is kiváló. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít. Energiaszegény étrendben is kiválóan alkalmazható. Csökkenti a koleszterinszintet, érvédő hatású, és egyenletesebb vércukor-emelkedést biztosít. A szervezetben megköti a savakat. A zab gyógyítja a gyomor- és bélgyulladást, mivel nyákbevonatot képez a bélfalon, ezzel védve a beleket a fertőzésektől és irritációktól. Így harmonizálja és támogatja az emésztést.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a zabról!

7) A testépítők eledele, az amaránt

algabonak-03

Az amaránt (disznóparéj) dél-amerikai növény, kiváló gabonahelyettesítő. Apró, gyöngyszerű szemei táplálóak és finomak. Rendszeres fogyasztása segít a csontritkulás megelőzésében. Fehérje-, aminosav-, vastartalma miatt a növényi étrend fontos alapanyaga. Gluténmentes így a gluténmentes étrendbe is könnyen beilleszthető. Magas tápanyagtartalma miatt hasznos kismamák, gyermekek és nehéz fizikai munkát végzőknek.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket az amarántról!

8) A kukorica lehetséges alternatívája, a cirok

algabonak-02

A cirok (perjeféle) Afrikában és Indiában fontos táplálékforrás. Beltartalma hasonló a kukoricához. Gluténmentes oldhatatlan rostjai és a belőle készülő szirup miatt vált világszerte ismertté. Rosttartalma segíti az emésztőrendszer kiegyensúlyozott működését. Magas vas-, kalcium- és káliumtartalma. Kiemelkedő mennyiségben tartalmaz E-vitamint, ami segíti az immunrendszer működését. Az íze semleges, színe világos.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a cirokról!

9) Kicsi a teff, de erős

algabonak-04

Etiópia csodagabonája, a legapróbb szemű gabonaféle. Amilyen aprók a magvai, olyan sok tápanyagot tartalmaznak. 12% fehérjét tartalmaz. Magas a kalcium, vas és kálium tartalma, gazdag rézben, cinkben, foszforban és magnéziumban. Gluténmentes gabona.

Kattints ide, és olvasd el a teljes cikket a teffről!

Szeretnéd rendbe tenni a táplálkozásodat az alapoktól? Tanuld meg a táplálkozás alapjait, hogy mit, mivel, mikor, mennyit és hogyan egyél! Olvasd el a legújabb könyvemet, a Testtudatos táplálkozás tanfolyami könyvet!

Marton Melinda