A testtudatos életmód szerves része a mozgás

Az emberi test mozgásszervrendszere két fő részből, az izom- és a csontvázrendszerből áll. A mozgásban az izomrendszer aktív, a csontvázrendszer passzív szerepet tölt be. A testtömeg kb. felét a vázizomzat teszi ki. Izmok borítják a csontokat, és határozzák meg a test alakját.

Az izmok mechanikai védelmet nyújtanak a csontoknak és a belső szerveknek. Ez a védelem akkor működik hatékonyan, ha az izmok edzettek, nemcsak a felszíni mozgató izmok, hanem a gerinc stabilizáló, csontvázat tartó mélyizmok is.

A mozgás legyen rendszeres és változatos

Fontos, hogy a mozgás rendszeres és változatos legyen, hogy képessé válj az izmaidat és az izületeidet teljes mozgásterjedelmükben használni. Rendszeres mozgással képes vagy megerősíteni az izomzatod, tartásod, és megőrizni a rugalmasságod. A változatos mozgásformák gyakorlásával az izmok megtanulnak alkalmazkodni a különféle testhelyzetekben.

A változatos mozgás és az önmagadra irányított figyelem az izmok mellett az agyat is fejleszti. Fontos, hogy az agy és az izmok között megfelelő idegi kapcsolat alakuljon ki. A mozgásfolyamatok állandó idegrendszeri szabályozás alatt állnak, aminek egy része tudatos, egy része pedig tudattalan.

A mozgás során nem az izomra, hanem a mozdulatra kell koncentrálni, mert a testünk egy komplex mozgásmintát hajt végre, és nem egy-egy konkrét izmot von munkába szelektíven. Az ember képes bármilyen mozgásforma mozdulatát utánozni, azonban a tudatos és tökéletes kivitelezéshez újra és újra meg kell ismételni ugyanazt a mozdulatot. A mozgásirányítás (mozgáskoordináció) képességének elsajátítása folyamatos gyakorlás és rendszeres edzés eredménye.

Fejleszd a testtudatosságodat mozgással

A testtudatosságodat a táplálkozás mellett a mozgással tudod a leghatékonyabban fejleszteni. Fontos, hogy tudd a mozgás során, hogy mit miért csinálsz. Bármilyen mozgás lényegét csak gyakorláson keresztül értheted meg, érezheted át. A mozgás során mindig befelé figyelünk, és önmagunkat fejlesztjük. Nem másokhoz viszonyítva, hanem önmagunkhoz képest fejlődünk.

A mozgás előnyei

A mozgás javítja a keringést és légzést, csökkenti a vérnyomást, a vérzsír-, vércukor-, koleszterin szintet. Javítja csontok, izmok, ízületek állapotát. Segíti a fogyást a zsírtartalékok elégetésével. Az intenzív mozgás emeli az alapanyagcserét. Csökkenti a stresszt, a stressz miatti fokozott evést, és jó alvást biztosít.

Marton Melinda

Tanuld meg, hogy mit, mivel, mikor, mennyit és hogyan egyél!
Végezd el a Testtudatos táplálkozás I-II. online tanfolyamot.

Kattints a gombra és rendeld meg a tanfolyamokat.

Marton Melinda

Marton Melinda

Okleveles táplálkozási tanácsadó, a gluténmentes teljes értékű növényi táplálkozás és a helyes ételtársítás szakértője, négy könyv szerzője.

Marton Melinda

Marton Melinda

Okleveles táplálkozási tanácsadó, a gluténmentes teljes értékű növényi táplálkozás és a helyes ételtársítás szakértője, négy könyv szerzője.