Az egyik legértékesebb gabona, a zab

A zab (Avena sativa) hasznos fehérje-, B-vitamin-, ásványianyag-, rost- és szénhidrátforrás. Könnyen emészthető. Gyors energiát ad, ezért sportolóknak is kiváló. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít. Energiaszegény étrendben is kiválóan alkalmazható. Csökkenti a koleszterinszintet, érvédő hatású, és egyenletesebb vércukor-emelkedést biztosít. A szervezetben megköti a savakat. A zab gyógyítja a gyomor- és bélgyulladást, mivel nyákbevonatot képez a bélfalon, ezzel védve a beleket a fertőzésektől és irritációktól. Így harmonizálja és támogatja az emésztést.

zab-01

A zab alapvetően gluténmentes, de gyakran szennyeződik gluténnal a betakarítás, szállítás és tárolás során, így a szigorú gluténmentes diétán élőknek csak garantáltan gluténmentes zabot szabad fogyasztaniuk.

A 41/2009 Európai Uniós rendelet már csak a búzát, rozst és az árpát nevezi
egészségkárosítónak gluténérzékenyek számára. A rendelet kimondja, hogy a legtöbb, de nem minden gluténérzékeny fogyaszthat zabot, anélkül hogy egészségkárosító hatása lenne. Külföldi tanulmányok ajánlásait tekintve napi 100 gramm garantáltan gluténmentes zab fogyasztása nem károsítja a bélbolyhokat, és nem növeli a kórképre jellemző antitestek számát sem. Már Magyarországon is vannak olyan ételallergiás szaküzletek, ahol kapható garantáltan gluténmentes zab.

zab-02

Beltartalmi értékeit tekintve a zab az egyik legértékesebb gabona. A zabpehely tápértéke majdnem teljesen azonos a teljes zabdaráéval, mert a feldolgozása rövid ideig tart, csak lapítják és gőzölik.

A zab hasznos fehérjeforrás. Megtalálható benne mind a nyolc esszenciális aminosav. 100 g zabpehely 10,7 g fehérjét tartalmaz.

Magas zsírtartalma miatt kiváló étel télen. 7,1%-os zsírtartalmával minden gabonát túlszárnyal.

Könnyen hasznosítja az emberi szervezet. A zabban levő keményítő emésztése és felszívódása lassú így jótékony hatása több órán át tart.

A zabpehely glikémiás indexe 55.

A vitaminokat és nyomelemeket is nagyszerű összetételben tartalmazza. Jelentős mennyiségben tartalmaz B1-, B5-, B6- és E-vitamint. Sok benne a kálcium, vas, foszfor és magnézium, valamint a cink és mangán. A legtöbb szilíciumot tartalmazó növények egyike, megfiatalítja a csontokat és a kötőszöveteket. A zabban lévő foszfor regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert.

Small burlap sack with oat on a dark wooden background

A zab értékes forrása a vízben oldhatatlan és az oldható rostoknak, ez a kettősség az, ami az egészséges bélműködést elősegítő, ideális étellé teszi, mivel megakadályozza a székrekedés kialakulását. Az oldható rostok a vér koleszterinszintjének csökkentésében is szerepet játszanak, s így csökkentik a szívbetegségek és a szélütés kockázatát.

Felhasználási tippek
– leves
– keksz
– müzli
– kása
– kenyér
– sütemény
– fasírt

Sűríthetsz vele leveseket, főzelékeket. Növelheted vele az étel rosttartalmát.

zabfasirt

Hogyan készítsd el?
Készíts zabkását zabpehelyből. Tedd a garantáltan gluténmentes zabpelyhet egy főzőedénybe és 2,5-szeres mennyiségű vízben, vagy növényi tejben folyamatos kevergetés mellett 5 perc alatt főzd készre. Ízesítsd ízlés szerint.

Milyen fűszerek, ízesítők illenek hozzá?
borsikafű, édeskömény, izsóp, lestyán, fahéj, vanília stb.

Vásárlási tippek
Garantáltan gluténmentes változatban egyelőre zabpehely és zabliszt formában kapható. A boltokban jelenleg ötféle garantáltan gluténmentes zabpehely szerezhető be. Vásárláskor győződj meg róla, hogy rá van írva, hogy garantáltan gluténmentes és a csomagolása is sértetlen. A csomagoláson is fel kell tüntetni, hogy garantáltan gluténmentes a zab és gluténmentes üzemben lett csomagolva. A Bijó szaküzleteiben és webáruházában egy helyen meg tudsz venni mindent!

Kattints ide és készítsd el a mennyei zöldségfasírt receptemet!
http://testtudatos-taplalkozas.hu/receptek/mennyei-zoldseges-fasirt/

Marton Melinda