Top 10 érv, amiért érdemes hajdinát fogyasztanod!

A hajdinának (keserűfűféle) fontos szerepe van az egészséges és betegségmegelőző táplálkozásban. Könnyen beilleszthető bármilyen étrendbe, emellett a gluténérzékenyek és a cukorbetegek is fogyaszthatják.

hajdina-kép

  1. A hajdina rendszeres fogyasztásával védjük az érfalakat, az izomzatot és az idegrendszert, a szemeket, a bőrt, a körmöket és a hajat.
  2. Védjük a szív és érrendszert és segítjük a működését.
  3. Segítjük a csontok és a fogak felépítését, a vérképzést.
  4. A hajdina emellett lúgosít és segít a vércukorszint szabályozásában is. Hosszan tartó és egyenletes energiával látja el a szervezetünket. Könnyen emészthető, melegítő hatású.
  5. Értékes magjai kiváló beltartalmi értékkel bírnak. Jellemző tápanyaga a szénhidrát (75,31g/100g), melynek 56-77%-a keményítő és 17-20%-a élelmi rost.
  6. A hajdina fehérjetartalmának (8,24g/100g) különlegessége, hogy az aminosav összetételében a többi gabonaféléhez képest nagyobb mennyiségben tartalmaz metionint és lizint, melyek esszenciális aminosavak és arginint (szemiesszenciális aminosav). Ennek azért van jelentősége, mivel az esszenciális aminosavakat a szervezet nem tudja előállítani, csak táplálékkal tudjuk bevinni.
  7. Zsírtartalmának (1,74 g/100g) 77%-a telítetlen zsírsav. A telítetlen zsírok segítenek leoldani az érfalakról a lerakódást, csökkentik a koleszterin-szintet.
  8. A hajdina könnyen emészthető, rostdús, segíti a bélmozgást. Magas rosttartalma miatt glikémiás indexe 55-59%. Ez azt jelenti, hogy cukortartalma kétszer annyi idő alatt szívódik fel a bélrendszerből, mint a hagyományos cukor, így nem terheli meg a hasnyálmirigyet.
  9. Értékes vitaminforrás, szinte az összes B-vitamint tartalmazza, ezek közül jelentős a B1-vitamin, B2-vitamin tartalma, emellett pedig E-vitamint, és a P-vitamint (rutin) is található benne.
  10. Ásványianyag tartalma jelentős. Magas a kalcium-, magnézium-, káliumtartalma, alacsony a nátriumtartalma. A nyomelemek közül vasban, rézben és cinkben gazdag.

hajdinafélék

Felhasználási tippek
Magját nyersen, naturan, pörkölve, daraként vagy lisztté őrölve használjuk fel.
– Csíráztatott nyers magját adhatjuk salátákhoz.
– A magjából készíthető feltét (fasírt), pástétom, kréker, lepény.
– Köretként, vagy levesbetétként is használható.
– Egytálételek alapja is lehet.
– Használhatjuk töltelékként.
– Helyettesíthetjük vele a rizst.
– Darájából készülhet kása.
– A lisztjéből készülhet palacsinta, kenyér, lepény, lepénykenyér, muffin, sütemény stb.

Minolta DSC

Hogyan készítsd el?
A hajdinát fedő alatt 2,5-szeres vízben főzzük 30 percig. Lerövidíthető a főzési idő, ha előtte 1-2 órára beáztatjuk, ebben az esetben kevesebb főzővizet kell hozzáadnunk.
Főzés helyett érdemes inkább párolni, hogy megőrizzük az értékes vitaminokat. Párológépben elkészítve 1-szeres főzővizet hozzáadva 20 perc alatt elkészül. Ha a hajdinaszemeket főzés előtt megpörköljük, akkor kellemes diós íze és illata lesz.

Milyen fűszerek illenek hozzá?
A hajdinához jól illenek a friss vagy szárított zöldfűszerek (petrezselyem, majoranna, bazsalikom, kakukkfű, izsóp) valamint a fokhagyma és a vöröshagyma.

Vásárlási tippek
A boltokban világos színű hántolt vagy sötét színű pörkölt hajdina mag, ezenkívül pehely, dara, és liszt kapható. A Bijó szaküzleteiben és webáruházában egy helyen meg tudsz venni mindent!
Érdemes a bio natúr hántolt hajdinát vásárolni, melynek az előnyei:
– nyers, így csíráztatható. A hajdina fiatal hajtása enzimeket, klorofilt és több vitamint tartalmaz.
– a natúr hajdina kevésbé feldolgozott, hiszen nincs megpirítva
– a natúr hajdina íze semleges, így bármihez hozzáadható. Otthon is megpörkölhető ha diós ízt szeretnénk.

Fontos mindig ellenőrizni a csomagolás épségét, a termék szavatossági idejét, a származási országot. Az élelmiszercímkén ellenőrizni kell, hogy milyen üzemben csomagolták, mit tartalmazhat nyomokban.

Kattints ide és készítsd el a tofukrémes spenótos hajdinapalacsinta receptemet!
http://testtudatos-taplalkozas.hu/receptek/tofukremes-spenotos-hajdinapalacsinta/

Marton Melinda