A testtudatos életmód 3 pillére

Az egészséget befolyásoló tényezők:

  • életmód – 50%
  • genetika – 20%
  • környezet – 10%
  • egészségügy – 10 %
  • egyéb – 5%

Az egészségünket döntő százalékban az életmódunk határozza meg, és csak ezután jön az összes többi tényező. Az egészségünkért mi magunk vagyunk a felelősek az életmódunkkal. Az életmód, ahogy az elnevezésében is benne van, azt jelenti, hogy milyen módon, hogyan éled az életed.
Egészséget csak egészséges életmód eredményezhet. Az egészséges életmód kialakítása nem egy pillanat műve, hanem egy hosszú folyamat eredményeként jön létre. Az egészségünkért napról napra erőfeszítéseket kell tennünk.

A testtudatos életmódnak három pillére van: a légzés, a testmozgás és a táplálkozás. Ennek a háromnak rendben kell lennie ahhoz, hogy jól érezd magad a bőrödben.

  • Tudatos légzés
  • Testmozgás
  • Táplálkozás

Tudatos légzés
Hogy mennyire fontos a légzés azt jól mutatja, hogy levegő nélkül mindössze három percet bír ki az ember. Napjainkban egyre több ember lélegzik felületesen, pedig rendkívül fontos, hogy jól lélegezzünk. Tudatos légzésre van szükség beszéd közben, énekléskor, testedzés és mozgás során és még a táplálkozás közben is fontos, hogy nyugodtan lélegezzünk. A légzés ugyanakkor kihat a lelkiállapotunkra is. Segít ellazulni, stresszoldó hatású. Egy meditáció során végzett légzőgyakorlat segít megérkezni a jelenbe. A helyes légzés elsajátítása és légzőgyakorlatok rendszeres végzése fontos az egészséged megőrzése szempontjából.

Testmozgás
A testtudatos életmód szerves része a mozgás. A testudatosságodat a mozgással tudod a leghatékonyabban fejleszteni. A mozgás segít kontrollálni a saját erődet, megtanít fókuszálni, összpontosítani. Megtanulod irányítani a mozdulataidat és megtanulsz alkalmazkodni. Fontos, hogy tudd a mozgás során, hogy mit miért csinálsz. Bármilyen mozgás lényegét csak gyakorláson keresztül értheted meg, érezheted át. A mozgással önmagunkat fejlesztjük. Nem másokhoz viszonyítva, hanem önmagunkhoz képest fejlődünk. Így válunk egyre jobbá. Az új életmód megszokásához, aminek a mozgás is szerves része, sok időre és türelemre van szükség, de legfőképpen a te kitartásodra a folyamatos gyakorláshoz.

Táplálkozás
A testtudatos táplálkozás kialakítása egy folyamat. Mindenki tart valahol ezen az úton, ezért van akinek több, van akinek kevesebb idő is elég, hogy kialakítsa a saját táplálkozási módját. A kulcs az egyéni táplálkozás kialakításában rejlik. Az egyéni táplálkozás kialakításához ismernünk kell egyrészt a saját adottságainkat, egészségi állapotunkat, másrészt tisztában kell lennünk az általános érvényű táplálkozási alapelvekkel és szabályokkal, amik mindenkire ugyanúgy érvényesek. A legfontosabb, hogy mindig tudd, hogy mit, mivel, mikor, mennyit és hogyan eszel. Ha ezekkel nem vagy tisztában, akkor nem vagy a testeddel összhangban, nem vagy ura az egészségednek. A tested enni kér, de te nem tudod, hogy mit adj neki ahhoz, hogy jól működjön. A táplálkozás a kulcs az egészségedhez, ezt kell megértened. A testi egészség az alap, amire hosszú távon építkezel. Te is érzed és tudod, hogy a lelked is akkor szárnyal igazán, amikor egészséges vagy!

Nem elég csak fejben tudatosnak lenni, mert itt a fizikai valóságban kell tudatossá válni. A tudatosság a fejünkből indul, de a kezünkben, a cselekvésben valósul meg. A fizikai valóság az, amiben élünk. Itt és most kell tudatosnak lennünk, a táplálkozásban, a mozgásban, a légzésben, abban hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Vállald a felelősséget a testedért! Légy hálás a testednek mindazért a szolgálatért, amit neked tesz, hordoz téged egy életen át!

Marton Melinda