A zab (Avena sativa) hasznos fehérje-, B-vitamin-, ásványianyag-, rost- és szénhidrátforrás. Könnyen emészthető. Gyors energiát ad, ezért sportolóknak is kiváló. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít. Energiaszegény étrendben is kiválóan alkalmazható. Csökkenti a koleszterinszintet, érvédő hatású, és egyenletesebb vércukor-emelkedést biztosít. A szervezetben megköti a savakat. A zab gyógyítja a gyomor- és bélgyulladást, mivel nyákbevonatot képez a bélfalon, ezzel védve a beleket a fertőzésektől és irritációktól. Így harmonizálja és támogatja az emésztést.

zab-01

A zab alapvetően gluténmentes, de gyakran szennyeződik gluténnal a betakarítás, szállítás és tárolás során, így a szigorú gluténmentes diétán élőknek csak garantáltan gluténmentes zabot szabad fogyasztaniuk.

A 41/2009 Európai Uniós rendelet már csak a búzát, rozst és az árpát nevezi
egészségkárosítónak gluténérzékenyek számára. A rendelet kimondja, hogy a legtöbb, de nem minden gluténérzékeny fogyaszthat zabot, anélkül hogy egészségkárosító hatása lenne. Külföldi tanulmányok ajánlásait tekintve napi 100 gramm garantáltan gluténmentes zab fogyasztása nem károsítja a bélbolyhokat, és nem növeli a kórképre jellemző antitestek számát sem. Már Magyarországon is vannak olyan ételallergiás szaküzletek, ahol kapható garantáltan gluténmentes zab.

zab-02

Beltartalmi értékeit tekintve a zab az egyik legértékesebb gabona. A zabpehely tápértéke majdnem teljesen azonos a teljes zabdaráéval, mert a feldolgozása rövid ideig tart, csak lapítják és gőzölik.

A zab hasznos fehérjeforrás. Megtalálható benne mind a nyolc esszenciális aminosav. 100 g zabpehely 10,7 g fehérjét tartalmaz.

Magas zsírtartalma miatt kiváló étel télen. 7,1%-os zsírtartalmával minden gabonát túlszárnyal.

Könnyen hasznosítja az emberi szervezet. A zabban levő keményítő emésztése és felszívódása lassú így jótékony hatása több órán át tart.

A zabpehely glikémiás indexe 55.

A vitaminokat és nyomelemeket is nagyszerű összetételben tartalmazza. Jelentős mennyiségben tartalmaz B1-, B5-, B6- és E-vitamint. Sok benne a kálcium, vas, foszfor és magnézium, valamint a cink és mangán. A legtöbb szilíciumot tartalmazó növények egyike, megfiatalítja a csontokat és a kötőszöveteket. A zabban lévő foszfor regenerálja az idegeket, élénkíti, táplálja az egész idegrendszert.

Small burlap sack with oat on a dark wooden background

A zab értékes forrása a vízben oldhatatlan és az oldható rostoknak, ez a kettősség az, ami az egészséges bélműködést elősegítő, ideális étellé teszi, mivel megakadályozza a székrekedés kialakulását. Az oldható rostok a vér koleszterinszintjének csökkentésében is szerepet játszanak, s így csökkentik a szívbetegségek és a szélütés kockázatát.

Felhasználási tippek
– leves
– keksz
– müzli
– kása
– kenyér
– sütemény
– fasírt

Sűríthetsz vele leveseket, főzelékeket. Növelheted vele az étel rosttartalmát.

zabfasirt

Hogyan készítsd el?
Készíts zabkását zabpehelyből. Tedd a garantáltan gluténmentes zabpelyhet egy főzőedénybe és 2,5-szeres mennyiségű vízben, vagy növényi tejben folyamatos kevergetés mellett 5 perc alatt főzd készre. Ízesítsd ízlés szerint.

Milyen fűszerek, ízesítők illenek hozzá?
borsikafű, édeskömény, izsóp, lestyán, fahéj, vanília stb.

Vásárlási tippek
Garantáltan gluténmentes változatban egyelőre zabpehely és zabliszt formában kapható. A boltokban jelenleg ötféle garantáltan gluténmentes zabpehely szerezhető be. Vásárláskor győződj meg róla, hogy rá van írva, hogy garantáltan gluténmentes és a csomagolása is sértetlen. A csomagoláson is fel kell tüntetni, hogy garantáltan gluténmentes a zab és gluténmentes üzemben lett csomagolva.

Kattints ide és készítsd el a mennyei zöldségfasírt receptemet!
https://testtudatos-taplalkozas.hu/receptek/mennyei-zoldseges-fasirt/

 
 
Marton Melinda

Gluténmentes megoldások online tanfolyam

„Gluténmentes alaplisztekből egyszerűen finomat”

Kenyerek, hagyományos és amerikai palacsinták, gofri, tortilla, lepény, kréker, nokedli!

Tanulj Magyarország első számú gluténmentes teljes értékű növényi táplálkozás szakértőjétől!

Kattints ide és nézd meg a részleteket

Marton Melinda

Marton Melinda

Marton Melinda 4 könyv és 4 tudásalapú tanfolyami könyv szerzője: Testtudatos táplálkozás, Testtudatos életmód, Gluténmentes Kisokos, Gluténmentes Ünnepi Receptek, Testtudatos táplálkozás tanfolyam I-II, Tudatos ételtársítás szeminárium, Gyakorlati fermentálás tanfolyami könyv.