1) Top 10 érv, amiért érdemes hajdinát fogyasztanod! – hajdina

A hajdinának (keserűfűféle) fontos szerepe van az egészséges és betegségmegelőző táplálkozásban. Könnyen beilleszthető bármilyen étrendbe, emellett a gluténérzékenyek és a cukorbetegek is fogyaszthatják.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

2) A legjobb növényi fehérjeforrás – quinoa

A quinoa növénytani szempontból nem valódi gabona, de ahhoz hasonló módon használható. Magja kicsi, elefántcsont-színű. Beltartalmi összetétele alapján az egészségvédő, diétás ételek kiváló alapanyaga. Nem tartalmaz glutént, így a gluténérzékenyek, coeliákiások étrendjébe is jól beépíthető. Könnyen emészthető. Alacsony kalória tartalma és magas élelmi rost tartalma miatt (7g/100g) a fogyókúrás étrendbe is jól beilleszthető. Lúgosító és melegítő hatású, az egész testet erősíti.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

3) Egy nélkülözhetetlen gluténmentes gabona – köles

A köles (fűféle) a világ 8 legjelentősebb gabonája közé tartozik. Magas rosttartalma miatt segít az emésztőrendszeri problémák rendezésében. Gluténmentes, ezért lisztérzékenyek is fogyaszthatják. Jótékonyan hat a kötőszövet állapotára, rugalmassá és simává varázsolja a bőrt, csökkenti a hajhullást, javítja a körmök rugalmasságát, erősíti az idegrendszert, jót tesz a szemeknek, és a fogak egészségéhez is hozzájárul. A köles az egyik legerősebb lúgosító hatású gabona, amely főzve is megőrzi lúgos kémhatását. Serkenti az anyagcserét, és melegítő hatású.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

4) Az egyik legjobb energiaforrás – rizs

A rizs egy közkedvelt és nagyon tápláló étel. De nem mindegy, hogy milyen rizst választunk a boltok polcairól. Fontos, hogy válasszuk a teljes értékű alapanyagokat, a fehér helyett a barna rizst. A barna rizsnek számos egészségi előnye ismert, amiért érdemes rendszeresen fogyasztani és beépíteni az étrendünkbe.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

5) Olcsó, tápláló és finom! – kukorica

A kukoricának (pázsitfűféle) fontos szerepe van a táplálkozásban és takarmánynövényként is. A búza és a rizs után a kukoricát termesztik a legnagyobb mennyiségben a világon. Egy olcsó és ízletes alapanyag, ami könnyen beépíthető a hétköznapi táplálkozásba. Magas energiatartalmú, tápláló ételek készíthetők belőle.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

6) Az egyik legértékesebb gabona, a zab

A zab (Avena sativa) hasznos fehérje-, B-vitamin-, ásványianyag-, rost- és szénhidrátforrás. Könnyen emészthető. Gyors energiát ad, ezért sportolóknak is kiváló. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít. Energiaszegény étrendben is kiválóan alkalmazható. Csökkenti a koleszterinszintet, érvédő hatású, és egyenletesebb vércukor-emelkedést biztosít. A szervezetben megköti a savakat. A zab gyógyítja a gyomor- és bélgyulladást, mivel nyákbevonatot képez a bélfalon, ezzel védve a beleket a fertőzésektől és irritációktól. Így harmonizálja és támogatja az emésztést.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

7-9) Az elfelejtett éléskamra – amaránt, cirok, teff

A testépítők eledele
Az amaránt (disznóparéj) dél-amerikai növény, kiváló gabonahelyettesítő. Apró, gyöngyszerű szemei táplálóak és finomak. Rendszeres fogyasztása segít a csontritkulás megelőzésében. Fehérje-, aminosav-, vastartalma miatt a növényi étrend fontos alapanyaga. Gluténmentes így a gluténmentes étrendbe is könnyen beilleszthető. Magas tápanyagtartalma miatt hasznos kismamák, gyermekek és nehéz fizikai munkát végzőknek.

A kukorica lehetséges alternatívája
A cirok (perjeféle) Afrikában és Indiában fontos táplálékforrás. Beltartalma hasonló a kukoricához.

Kicsi a teff, de erős
Etiópia csodagabonája, a legapróbb szemű gabonaféle. Amilyen aprók a magvai, olyan sok tápanyagot tartalmaznak. 12% fehérjét tartalmaz. Magas a kalcium, vas és kálium tartalma, gazdag rézben, cinkben, foszforban és magnéziumban. Gluténmentes gabona.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

+ 1) Hogy használd a kókuszt kívül-belül

Az élet gyümölcse, a kókuszdió
A kókuszdió felhasználása rendkívül sokoldalú. Laktózérzékenyek és a paleo étrendet követők is bátran fogyaszthatják. Nagy az energiatartalma. A termés húsa bőségesen tartalmaz élelmi rostokat. Jól emészthető. Alacsony a fehérjetartalma, ami a szervezetben gyorsan felszívódik. Fogyasztása megerősíti az immunrendszert, felgyorsítja az anyagcserét, egyensúlyban tartja a vércukorszintet, előnyösen befolyásolja a pajzsmirigy működését. A glikémiás indexe alacsony (35). Jótékony hatással van az erekre és a szívre, antibakteriális és vírusölő tulajdonságú.

Olvasd el a teljes cikket! >>>

Marton Melinda

Marton Melinda

Marton Melinda 4 könyv szerzője: Testtudatos táplálkozás, Testtudatos életmód, Gluténmentes Kisokos, Gluténmentes Ünnepi Receptek. Eddig 6 online tanfolyam szerzője: a Testtudatos táplálkozás tanfolyam I-II, Tudatos ételtársítás szeminárium, Gyakorlati fermentálás tanfolyam, Gluténmentes kenyérsütés, Mindenmentes Mesterkurzus.